
Анотація
Курс призначений для студентів, які прагнуть опанувати методологію та практичні навички написання якісних курсових робіт у сфері біблійного богослов'я. Учасники спецсемінару ознайомляться з ключовими етапами проведення наукового дослідження: вибір теми, формулювання наукового питання, пошук релевантної бібліографії, критичний аналіз джерел та оформлення роботи відповідно до академічних стандартів. Студенти також навчаться розрізняти особливості оригінального та компілятивного дослідження, що важливо для розуміння специфіки наукової роботи. Особливу увагу буде приділено викликам, які виникають у процесі дослідження, зокрема в опрацюванні біблійних текстів. Курс покликаний допомогти студентам розвинути навички критичного мислення й творчого підходу, що забезпечить якісну підготовку до подальших дослідницьких проєктів у галузі біблійного богослов'я.
- Викладач: Москаль Лідія

- Викладач: Sabat Petro
- Викладач: Tymo Maksym
- Викладач: Lesiv Mykhaylo
- Викладач: Дутка Олег
- Викладач: Протасевич Віталій
- Викладач: Протасевич Віталій
Коротка анотація до курсу - курс Богослов’я ікони є ввідним до історії, богослів’я та іконографії сакрального мистецтва та буде розглядати переважно феномен східно-християнського культового образу. Перша частина курсу складається з вивчення історії походження, розвитку та богословського осмислення християнського образу як сакрального об’єкту та об’єкту культу. Особлива увага надається вивченню найважливіших богословських інтерпретацій ікони-образу Христа (і не лише візуального), питанню походження канону та його «меж», природи та призначення образотворчого мистецтва тощо. Друга частина курсу пояснює основні іконографічні типи представлення Христа, Трійці, Богородиці, ангелів та головних свят літургійного року та їх богословсько-символічне значення.
Мета та цілі курсу - представити ікону як важливу складову частину східно-християнського богослов’я та духовної практики. Ікона розглядається не як об’єкт дослідження історії мистецтва, але як одна з можливостей мови про Бога і до Бога. Під цим оглядом, важливо показати різні етапи розвитку християнського образу та його богословського розуміння; навчити “читати” східно-християнську іконографію та вивчити основні іконографічні типи; актуалізувати розуміння феномену ікони на тлі сучасного розвитку суспільства. Готуючись до семінарських занять студенти набудуть практичних навиків у тому, як говорити про ікону, як твір мистецтва і навчаться розрізняти високе мистецтво від кітчу.
- Викладач: Тимо Соломія

Курс «Історія сакрального мистецтва» ознайомлює студентів з основними
етапами розвитку та становлення сакрального мистецтва передусім в контексті
східнохристиянської парадигми, ознайомлення з різними видами та стильовими особливостями
християнського мистецтва, на прикладі вибраних пам’яток знайомить зі специфікою
візуально-мистецької «мови» про Бога на тлі і у взаємодії з історією
християнства, соціальною та політичною історією та богослов`ям.
- Викладач: Хомишин Марія
- Викладач: Duda Nazar

- Викладач: Lesiv Mykhaylo

Анотація до курсу
Предметом вивчення навчальної дисципліни є: історичні процеси, що формували обличчя християнської України у ХVІІ-ХХ ст. Курс також охоплює: Козацьку революцію, Руїну, підпорядкування Київської православної митрополії Московському патріарху, Замойський собор 1720 р., Ужгородську унію 1646-52 років, поділи Речі Посполитої, ліквідацію Унійної Церкви в Російській імперії, «малоросійські» впливи на розвиток Російської імперії та Церкви, політику йосифинізму в імперії Габсбургів, відновлення Галицької митрополії 1808 р., діяльність Головної Руської Ради, діяльність русофілів (москвофілів) і народовців, Львівський собор 1891 року, діяльність митрополита Андрея Шептицького (1901-1944), діяльність автокефального православного руху (1917-1920), створення УАПЦ (1920-1927), діяльність Василя Липківського (1917-1937), українські Церкви під час Другої світової війни, ліквідаційні процеси УГКЦ в Галичині, Львівський псевдо собор 1946 р., радянську політику «войовничого атеїзму», відновлення у 1943 році Російської Православної Церкви, катакомбний період УГКЦ (1946-1989), діяльність Йосипа Сліпого, вихід з підпілля, діяльність різних християнських Церков у незалежній Україні.
- Викладач: Behen Oleh
- Викладач: Bublyk Taras
- Викладач: Dulyba Ivan
- Викладач: Dulyba Ivan
- Викладач: Drobyk Oksana
- Асистент: Biletska Kateryna
- Викладач: Bublyk Taras
- Викладач: Bublyk Taras
- Викладач: Stanishevskyy Yevhen
ЗАКЛАД ВИЩОЇ ОСВІТИ
“Український католицький університет”
“ЗАТВЕРДЖЕНО”
кафедрою _________________________(назва кафедри)
керівник кафедри ___________________________(ПІП)
(підпис)______________ дата __________________
Освітня програма (повна назва) _______________________________________________________
1. Загальна інформація про курс:
Назва курсу |
Пасторальне богослов’я – 1 |
Викладач |
о. Олег Дутка |
Профайл викладача |
Викладач кафедри пасторального богослов’я |
Контактний тел. |
240-99-56 внутр. 3385 |
E-mail: |
|
Сторінка курсу в CMS UCU |
Так |
Консультації |
Згідно попередньої домовленості. Формат – офлайн/онлайн. |
2. Коротка анотація до курсу.
Пасторальне богослов’я-1 – є однією із дисциплін практичного богослов’я, котра ознайомлює студентів із новими умовами, в яких Церква реалізує діяльність для досягнення своєї Місії, використовуючи сучасні інструменти та методи еклезіальної діяльності.
3. Мета та цілі курсу.
Метою курсу Пасторальне богослов’я-1 – є допомогти студентам-мирянам здобути та розвинути навички та компетенції, а також отримати базові інструменти, які необхідні для співпраці з духовенством на локальному рівні, спільно вирішуючи душпастирські завдання та проблеми.
4. Формат курсу.
Офлайн та супровід в системі LMS УКУ.
5. Результати навчання – перелік програмних результатів навчання (ПРН ) та компетентності, які повинен розвинути студент освітньої програми у відповідності до профіля освітньої програми
У результаті вивчення навчальної дисципліни, студент повинен
Знати:
· Зміст програми курсу «Пасторальне богослов’я 1» та його місце у системі богословських дисциплін.
· Загальну історію становлення та розвитку Пасторального богослов’я як богословської науки.
· Вчення Церкви стосовно Пасторального богослов’я.
· Методи організації та функціонування пасторальних ініціатив у різних видах душпастирського служіння.
· Основні дослідження та результати співвідношень церковної теорії та практики в сучасному пасторальному богослов’ї.
· Основні принципи системного підходу реалізації спеціального душпастирства.
Вміти:
· Застосовувати навички осмислення богословських питань у контексті викликів сучасності.
· Аналізувати інформацію з різних джерел, зокрема, з фахової літератури та електронних баз, інтерпретувати, впорядковувати, класифіковувати і систематизувати інформацію.
· Використовувати концептуальні знання гуманітарних та соціальних наук, необхідні для критичного осмислення теорій, принципів, методів і понять у сфері богослов’я.
· Здійснювати професійну і суспільну діяльність, відповідно до моральноетичних засад і принципів.
6. Обсяг курсу
Вид заняття |
Загальна к-сть годин |
Лекції |
26 |
семінарські заняття / практичні |
4 |
самостійна робота |
60 |
7. Ознаки курсу:
Рік викладання |
семестр |
спеціальність |
Курс (рік навчання) |
Нормативний\ Вибірковий |
2024 -2025 |
1 |
Богослов’я |
3 |
нормативний (Н) |
|
|
|
|
|
8. Загальні політики:
· Студенти і викладач несуть спільну відповідальність за створення безпечного і сприятливого навчального середовища.
· Не дозволяється запізнення на пари.
· В аудиторіях заборонено вживати їжу та напої (за винятком води та у разі медичної необхідності).
· Мобільні телефони та інші цифрові електронні пристрої, які не використовуються у навчальних цілях, мають бути вимкнені або переведенні у беззвучний режим. Ноутбуки під час заняття в аудиторії можуть використовуватися лише для ведення нотаток, проведення презентацій на семінарських заняттях чи доступу до системи CMS УКУ.
· Під час проведення заняття в онлайн середовищі (це визначає викладач) студенти повинні вказати свої ім’я та прізвище як логін, ввімкнути камеру, вимкнути мікрофони своїх комп’ютерів і вмикати їх лише на запрошення викладача. Студенти зобов’язані вчасно підключатися до заняття, а наприкінці заняття підтверджувати свою участь шляхом повідомлення свого імені і прізвища у чаті.
· Студенти мають самостійно здобути навики і освоїти особливості використання інформаційних технологій, які використовуються для навчання в онлайн середовищі. У разі виникнення питань вони можуть звернутися за допомогою в Центр навчальних та інноваційних технологій УКУ. ЦеНІТ також підготував пакет корисних матеріалів для навчання в онлайн просторі.
· Студент має право звертатися до викладача за додатковим поясненням матеріалу курсу чи змісту практичних завдань протягом робочого часу усно або через робочу пошту. На запит зацікавлених студентів, викладач призначає консультацію для аналізу самостійної роботи студентів. Відвідування таких консультацій - за бажанням студента.
9. Схема курсу
Тиж. / дата / год. |
Тема, план заняття, короткі тези |
Форма діяльності (заняття) / Формат |
Література*. Ресурси в інтернеті |
Завдання для самостійної роботи, год. |
Вага оцін-ки |
Термін викона-ння |
Тиж. 1/ 21.01/ 2 акад. год
|
Вступ. Знайомство, політика курсу. Історичний розвиток пасторального богослов’я. |
Лекція F2F
|
«Ти будеш пасти мій народ…» (2 Сам. 5:2). Матеріали до курсу з пасторального богослов’я. Львів 2017, 171-178, 211-215.
|
Рецензія на статтю д-ра Михайла Петровича «Пастирський – пасторальний - душпастирський» |
20 балів |
28.01 |
Тиж. 2/ 28.01/ 2 акад. год |
Парафіяльна спільнота. Цінності, місія, візія та цілі. |
Лекція F2F
|
«Ти будеш пасти мій народ…» (2 Сам.5:2).Матеріали до курсу з пасторального богослов’я. Львів 2017, 171-188. |
|
|
|
Тиж 3./ 04.02/ 2 акад. год |
Аналіз громади. Методи та способи збору інформації. SWOT-аналіз. |
Лекція F2F |
Навчальний посібник з соціального підприємництва, 2021
|
SWOT - аналіз парафіяльної спільноти. |
|
|
Тиж./
4/ 2 акад. год |
Командотворення. Послідовність розроблення парафіяльного плану.
|
Лекція F2F
|
Навчальний посібник з соціального підприємництва, 2021 |
|
|
|
Тиж. 5/ 18.02/ 2 акад. год.
|
Документальний фільм «Жити соборно: історії з Паризької єпархії».
|
Лекція F2F
|
Стратегія УГКЦ 2030 «Надія, до якої нас кличе Господь» |
Есе-відгук на фільм. |
20 балів |
25.02 |
Тиж. 6/ 25.02/ 2 акад. год.
|
Лекція-практикум: «Пасторальне планування» |
Лекція F2F |
Стратегія УГКЦ 2030 «Надія, до якої нас кличе Господь» |
|
10 балів |
|
Тиж. 7/ 04.03/ 2 акад. год.
|
Богословське розуміння поняття апостоляту мирян |
Лекція F2F |
ІІ Ватиканський собор. Документи Другого Ватиканського Собору (1962-1965): конституції, декрети, декларації. Коментарі. Львів 2014 |
|
|
|
Тиж. 8/ 11.03/ 2 акад. год.
|
Пасторальне богослов’я та екуменізм |
Лекція F2F |
«Ти будеш пасти мій народ…» (2 Сам. 5:2). Матеріали до курсу з пасторального богослов’я. Львів 2017, 216-225 |
|
|
|
Тиж. 9/ 18.03/ 2 акад. год. |
Нова євангелізація та плюралізм. |
Лекція F2F |
«Ти будеш пасти мій народ…» (2 Сам. 5:2). Матеріали до курсу з пасторального богослов’я. Львів 2017, 226-252 |
|
|
|
Тиж 10/ 25.03/ 2 акад. год.
|
Богословський і практичний характер пасторального богослов’я.
|
Лекція F2F |
«Ти будеш пасти мій народ…» (2 Сам. 5:2). Матеріали до курсу з пасторального богослов’я. Львів 2017, 189-198 |
|
|
|
Тиж 11/ 01.04/ 2 акад. год.
|
Військове капеланство. |
Лекція F2F |
Андрій Зелінський, «Соняхи». Духовність на час війни. Львів 2015 Андрій Зелінський, Моя мандрівка у Країну морпіхів. Із щоденника капелана, Львів 2021 |
|
|
|
Тиж 12/ 08.04/ 2 акад. год. |
Семінар. Аналіз декрету про апостолят мирян «Apostolicam actuositatem» |
Лекція F2F |
«Apostolicam actuositatem» |
|
40 балів |
|
Тиж. 13/ 15.04/ 2 акад. год. |
Важливість виховного процесу підростаючого покоління для розвитку громадянського суспільства. |
Лекція F2F |
Комісія освіти та виховання УГКЦ. Виховувати у свободі, правді та любові. Львів 2017. |
|||
Тиж. 14/ 29.04/ 2 акад. год.
|
Молодіжний апостолят. |
Лекція F2F |
Комісія освіти та виховання УГКЦ. Виховувати у свободі, правді та любові. Львів 2017. |
|
|
|
Тиж. 15/ 06.05 2 акад. год.
|
Підсумкова лекція. Залік. |
|
|
|
|
|
10. Система оцінювання та вимоги
Зарахування курсу відбувається за підсумком праці студента/ки протягом усього семестру/курсу, а саме:
ü активна участь у дискусіях під час семінарських занять (умови та бали виставленні в таблиці та CMS); семінарські заняття не відпрацьовуються, тільки у випадку підтверджених документів/довідок.
ü своєчасне виконання письмових завдань.
· під час занять/семінарів/дискусій/обговорень/лекцій говоримо від свого імені і про себе, ділимось тільки своїм власним досвідом та міркуваннями про предмет обговорень
· ми не критикуємо та не перебиваємо один одного, не допускаємо зневажливих висловлювань щодо думки/світогляду/віросповідання іншого учасника обговорення;
· ми приймаємо, поважаємо та підтримуємо один одного, наскільки це можливо;
· кожне заняття починається молитвою,
· під час лекції/семінарів прохання переводити свої смартфони, планшети, персональні комп’ютери і т.д. в режим “без звуку”
· аудіо та відеозапис заняття дозволено проводити тільки з дозволу викладача.
11. Бібліографія
· Святе Письмо (переклад о.Івана Хоменка).
· Христос – наша Пасха. Катехизм УГКЦ.
· Ми йдемо з Христом. Катехизм для молоді.
· Ти будеш пасти мій народ…» (2 Сам. 5:2). Матеріали до курсу з пасторального богослов’я. Львів 2017.
· Навчальний посібник з соціального підприємництва, 2021.
· ІІ Ватиканський собор. Документи Другого Ватиканського Собору (1962-1965): конституції, декрети, декларації. Коментарі. Львів 2014.
· Duszpasterstwo specjalne. Red. R. Kaminski, Boguslav Drozdz. Lublin 1998.
· Арнальдо Панграцці. Терпіння, хвороба, здоров’я. Львів 2008.
· Андрій Зелінський, «Соняхи». Духовність на час війни. Львів 2015.
· Андрій Зелінський, Моя мандрівка у Країну морпіхів. Із щоденника капелана, Львів 2021.
Комісія освіти та виховання УГКЦ. Виховувати у свободі, правді та любові. Львів 2017.- Викладач: Дутка Олег
- Викладач: Дутка Олег